Konserwacja obrazów z kolekcji muzealnej „Galeria Dąmbskich”.
Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu rządowego „Wspieranie działań muzealnych” (kwota 67 275,00 zł) oraz środków Marszałka Województwa Podkarpackiego (64 504,00 zł) Muzeum Okręgowe w Rzeszowie realizuje projekt Konserwacja obrazów z kolekcji muzealnej „Galeria Dąmbskich”.
Celem zadania jest wykonanie prac konserwatorsko – restauratorskich przy obrazach pochodzących z tzw. Galerii Dąmbskich, które ze względu na wartość artystyczną i naukową powinny być udostępnione publiczności, a z powodu złego stanu zachowania przechowywane są w magazynach. Obok działań mających na celu przywrócenie świetności 8 płócien, planuje się przeprowadzenie ich dokumentacji fotograficznej i udostępnienie jej na stronie internetowej Muzeum. Rezultatami projektu mają być zakonserwowane obrazy i wzbogacona dzięki nim ekspozycja stała, możliwość pogłębienia badań nad obrazami oraz działania edukacyjne realizowane w Muzeum.
Wykaz dzieł
- „Chrystus i jawnogrzesznica”, XIX w., olej na płótnie, 137 × 234 cm, MRA 2552, kopia wg. Alessandro Varotari, zwany Il Padovanino (1588 Padwa – 1648 Wenecja), Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
- „Mariusz na gruzach Kartaginy”, olej na płótnie, XIX w., 92 na 114 cm, MRA 2472, kopia według Giovanniego BattistyPittoni(1687 Wenecja – 1767 Wenecja)
- „Uśpiony amor”, olej na płótnie, XVIII/XIX w., 67 na 99 cm, MRA 2551, według Angeliki Kauffmann (1741 Chur – 1807 Rzym)
- „Okręty na morzu”, olej na płótnie, pocz. XVIII w., MRA 2513, 25 na 32 cm, malarz nieznany
- „Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny”, obraz olejny na podłożu drewnianym, k. XVIII w., 68 na 42 cm, MRA 2446, według Giovan (Giovanni, Gian) Francesco Penni, il Fattore (Florencja, 1488 – Neapol 1528)?
- „Portret mężczyzny w białej kryzie”, olej na drewnie, 69 na 62 cm, MRA 2469, według Petera Paula Rubensa
- „Suszenie sieci”, olej na tekturze, XVIII w., 13 na 41 cm, MRA 2523, Maximilian Joseph Schinnagl, (1697-1762)
- „Holowanie okrętu”, olej na tekturze, XVIII w., 13 na 41 cm, MRA 2522, Maximilian Joseph Schinnagl, (1697-1762)
Wymienione kompozycje pochodzą z Galerii Dąmbskich, założonej we Lwowie na przeł. XVIII/XIX w. przez Łukasza Dąmbskiego. Zbiór składa się z 163 obrazów powstałych między II poł. XVI a pocz. XIX stulecia oraz 39 barwionych sztychów z przedstawieniami Loggii Watykańskich. Galeria Dąmbskich to jedna z nielicznych krajowych kolekcji, która niemal w całości zachowanała się z pożogi II wojny światowej. Od ponad 100 lat nierozerwalnie związana z Rzeszowem, stanowi jego wizytówkę. Pozostała jej cześć znajduje się w Lwowskiej Galerii Obrazów (około 150 eksponatów). Dzięki różnorodnej tematyce nagromadzonych przez Dąmbskich dzieł, prezentujących przykłady malarstwa szkół obcych, jest podstawą dla ekspozycji stałej i związanej z nią oferty edukacyjnej. Jej zbiory są wypożyczane do innych muzeów na wystawy czasowe i depozyty.
- „Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny”, obraz olejny na podłożu drewnianym, k. XVIII w.
- „Portret mężczyzny w białej kryzie”, olej na drewnie
- „Mariusz na gruzach Kartaginy”, olej na płótnie, XIX w
- „Okręty na morzu”, olej na płótnie, pocz. XVIII w.
- „Holowanie okrętu”, olej na tekturze, XVIII w.
- „Suszenie sieci”, olej na tekturze, XVIII w.
- „Uśpiony amor”, olej na płótnie, XVIII/XIX w.
- „Chrystus i jawnogrzesznica”, XIX w., olej na płótnie,