Symfonia pełna barw (30 kwietnia – 31 maja 2015)

Wystawa „Symfonia pełna barw” – kolekcja kolorystów ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, prezentuje zbiór obrazów gromadzony na przestrzeni lat 70. i 80. XX wieku. Wchodzi w skład Galerii Sztuki Współczesnej. Skupia ponad 60 prac powstałych w technice olejnej, temperze, akwareli i akrylu na podłożach z płótna, papieru i płyty pilśniowej. W kolekcji znajdują się dzieła artystów wywodzących się z takich ugrupowań, jak Komitet Paryski, Zwornik, Jednoróg i Pryzmat. Zawiera kompozycje tak znakomitych twórców jak Jana Cybisa, Hanny Rudzkiej-Cybis, Czesława Rzepińskiego, Artura Nachta – Samborskiego, Piotra Potworowskiego, Jerzego Fedkowicza i wielu innych. Muzealny zbiór szczyci się pracami powstałymi podczas letnich plenerów, zwanych „Barbizonem Wiśniowskim”, organizowanych w latach 1935–39 w majątku rodziny Mycielskich w Wiśniowej. Tendencje kolorystyczne w Polsce trwające od l. 20. do 70. XX w. zainicjowali członkowie „Komitetu Paryskiego”, zwani potocznie kapistami.
 

Koloryzm był kierunkiem dominującym w malarstwie polskim XX wieku. Czołowym założeniem była budowa obrazu za pomocą koloru, transponowanie na płaszczyznę dwuwymiarową zaobserwowanych motywów w naturze przy zastosowaniu kontrastu barwnego. Obraz miał stanowić kompozycję rywalizujących ze sobą plam barwnych dopełniających się wzajemnie.
Przez te relacje rodziła się rzeczywistość koncentrująca się na wzajemnej grze kolorów, ich intensywności, fakturowości i natężeniu. Spowodowało to odejście od iluzjonistycznego i wiernego naśladownictwa widzianego motywu na poczet zasad wypływających z programu ugrupowania. Poszukiwania barwne stwarzały nowe możliwości twórcze dla malarza. Dawały poczucie wyzwolenia od wiernego odwzorowywania natury na rzecz obserwowania i przeżywania jej walorów i uroków. Koloryści unikali tematów literackich, malowali przede wszystkim martwe natury, pejzaże i portrety. Tworzyli pod wpływem francuskiego postimpresjonizmu.
Ekspozycję wzbogaca materiał archiwalny w postaci zdjęć i dokumentów, pozyskany z Archiwum ASP w Krakowie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oraz archiwów prywatnych rodziny Mycielskich i Krygowskich. Po raz pierwszy zaprezentowane zostaną słynne Księgi Gości, z wpisami artystów korzystających z gościnności rodu Mycielskich podczas wakacyjnych plenerów w Wiśniowej. Pokazane zostaną również pamiątki po Zbigniewie Krygowskim, m.in. kartki pocztowe wysyłane do bliskich ze studiów w paryskiej filii Akademii Sztuk Pięknych, prowadzonej przez Józefa Pankiewicza.

 

Dorota Rucka-Marmaj – kurator wystawy

 
 

Skip to content