Galeria Malarstwa Europejskiego. Malarstwo włoskie (15 maja 2009 – 17 kwietnia 2012)

Malarstwo włoskie

W krużgankach Gmachu Głównego Muzeum Okręgowego w Rzeszowie od 15 maja 2009 do 17 kwietnia 2012 roku, oglądać można było wystawę malarstwa europejskiego, zatytułowaną Malarstwo włoskie. Wśród pokazanych dzieł z przełomu XVII, XVIII i XIX stulecia, przeważały obiekty pochodzące z Galerii Dąmbskich – głównej kolekcji muzealnej, mniejszą część stanowiły prace pozyskane drogą zakupów bądź przekazów.
 
Eksponowane płótna pochodziły z licznych szkół i ośrodków artystycznych, takich jak, Bolonia, Rzym i Neapol. Podziwiać można było kopie czołowych mistrzów XVI i XVII wieku: Alloriego, Rafaela, Tycjana, Veronese, jak również kompozycje autorów nieco mniej znanych, takich jak: Giacomo Francesco Cipper, Salvatore Rosa, Rosa da Tivoli, których dorobek  w swoich zbiorach posiadają największe muzea świata. Wystawa Malarstwa włoskiego, charakteryzowała się różnorodną tematyką, bogatą ikonografią, najwyższym kunsztem i nowatorstwem warsztatowym. Na język malarski przełożone zostały sceny biblijne, mitologiczne, alegoryczne i rodzajowe.

 

Malarstwo austriackie

Załamanie korytarza zdobiły obrazy osiemnastowiecznych mistrzów związanych ze środowiskiem wiedeńskim, uważanych za twórców nowożytnego pejzażu w sztuce austriackiej. Pokazanych zostało jedenaście pejzaży następujących autorów: Josepha Feistenbergera, Christiana Hilfgota Branda, Johann Christian Branda, Michaela Wutkyego i Lorenza Adolfa Schönbergera. Byli to specjaliści w dziedzinie malarstwa krajobrazowego, temat ten traktowali jako samodzielny gatunek. Kompozycje wzbogacali sztafażem czyli postaciami lub zwierzętami niewielkich rozmiarów, które stanowiły motyw drugorzędny. Z wielkim upodobaniem studiowali naturę, wschody słońca i efekty światła księżycowego. W sposób realistyczno-idealistyczny ukazywali przestrzenną rozległość, światło i powietrze, charakterystyczną atmosferę danej okolicy, pory roku lub doby.
 
Dorota Rucka-Marmaj
 
 

 

 

 

 

Skip to content