Prezentowane na wystawie Loggie Watykańskie stanowią zespół osiemnastowiecznych sztychów. Wchodzą w skład kolekcji Łukasza Dąmbskiego, tworzonej na przełomie XVIII i XIX stulecia, złożonej z 163 obrazów olejnych, czołowych szkół malarstwa europejskiego.
Nad grawiurami pracowało trzech rzymskich artystów, dziś prawie zapomnianych, o których niewiele wiadomo. Byli to Pietro Camporese /1726-1781/ potomek znanej rodziny architektów rzymskich, działających na przestrzeni XVII – XIX wieku, profesor Narodowej Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Geatano Savorelli zmarły w 1791 roku, malarz i rysownik, pracował a Rzymie w latach 1750-1775 oraz Giovanni Ottaviani /1735-1808/.
Grafiki przedstawiające Loggie Watykańskie wykonane zostały techniką miedziorytu łączonego z akwafortą, barwione gwaszem. Ilustrują sceny Biblijne oraz groteski, czyli przedstawienia z wykorzystaniem ornamentu roślinnego, składającego się z wici, w którą wplecione są motywy figuralne i zwierzęce, kosze owoców i kwiatów, panoplia, girlandy, festony, antyczne bóstwa, elementy alegoryczne i fantastyczne.
Loggie Watykańskie mieszczą się w prospekcie wschodnim pałacu papieskiego Mikołaja III w Watykanie. Na zlecenie papieża Juliusza II w 1512 roku, ich budowę rozpoczął Donato Bramante, zaś po jego śmierci w 1514 roku dzieło kontynuował Rafael Santi, wznosząc najwyższą kondygnację. Z polecenia Leona X zaprojektował również renesansową polichromię krużganków. Freski zaś, stanowiące inspiracje do stworzenia grawiur, wykonane według projektów Rafaela, znajdują się w krużgankach dziedzińca San Damasco.
„Loggiami Rafaela” nazywany jest dziś krużganek, usytuowany na drugim piętrze monumentalnej fasady papieskiego pałacu, zaprojektowanej przez Bramantego, która składa się z trzech spiętrzonych galerii. Po całkowitym ukończeniu prac powstała główna część obiektu, którą w XVI wieku nazywano „loggią” lub „piękną loggią”, a dziś określa się mianem Loggii Rafaela. Do XIX wieku, kiedy Loggie nie były jeszcze przeszklone, galeria wystawiona była na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, popadając w ruinę. Ponieważ liczne elementy dekoracji uległy zniszczeniu, należało je odtworzyć na podstawie zachowanych kopii obiektu. Najsłynniejsza kopia powstała na zlecenie Katarzyny II w Sankt Petersburgu i została umieszczona w zbudowanej specjalnie w tym celu galerii. Niestety zgodnie z osiemnastowiecznym obyczajem loggie carycy Katarzyny II nie były wiernymi kopiami, nie mogły więc w żaden sposób pomóc w rekonstrukcji Loggii Rafaela. Stanowią jednak ważne dla swojej epoki świadectwo interpretacji ornamentyki Rafaela.
Rafaelowski prospekt malarski zrealizowali w latach 1517-1519 jego uczniowie: Giulio Romano, który początkowo malował sceny biblijne, a później został zastąpiony przez Perino del Vaga współpracującego z Polidorem da Caravaggio; ponadto Giovanni da Udine, odpowiedzialny za ornamentykę; Pellegrini da Modena, Vincenzo da San Gimignano, Tommaso Vincidor detto il Bologna, oraz inni artyści których nazwiska nie są znane.
Program ikonograficzny dekoracji malarskiej krużganków nawiązuje do tematyki Biblijnej i malowideł ściennych Domus Aurea Nerona z I wieku n.e. Motywy zaczerpnięte z rzymskiego pałacu zainspirowały Rafaela do wykonania kompozycji groteskowych, które stały się elementem dominującym całego kompleksu. Wypełniają płaszczyzny filarów i wewnętrznych ścian loggii. W dekoracji galerii, Rafael inspirował się ponadto innymi źródłami starożytnymi, m.in. reliefami i rzeźbą pełnoplastyczną. W Logiach liczne odwołania do dzieł antycznych znaleźć można w scenach biblijnych, w których Rafael nawiązał także do malowideł i mozaik wczesnochrześcijańskich oraz średniowiecznych.
Dorota Rucka-Marmaj
Kustosz w Dziale Sztuki