Wachlarz malowany

Holandia, ok. 1760-1770

Pokrycie papierowe malowane akwarelą,
stelaż z kości słoniowej wycinanej ażurowo na podkładzie z masy perłowej, inkrustowanej srebrną folią,
nit ze szlifowanego szkła.

Wymiary: dł. 28,5 cm, rozpiętość: 50,5 cm

Podobne wachlarze znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w kolekcji Instytutu Ubioru w Kioto.

Obiekt zakupiony do zbiorów Muzeum Okręgowego w Rzeszowie w 2019 r.

 

 

Wachlarz z pokryciem papierowym, zdobionym obustronnie dekoracją ręcznie malowaną akwarelą. Na awersie, pośrodku, w dużej rezerwie w złocistym otoku, z floralnymi ozdobnikami mitologiczna scena charakterystyczna dla doby klasycyzmu. W centrum siedząca młoda kobieta /bogini Diana/ w długiej, złocistej sukni, opadającym różowym płaszczu, błękitnych rzymiankach, z niebieską szarfą przewieszoną przez ramię, trzyma pod rękę stojącego młodzieńca /bóg Apollo/ w krótkiej, złocistozielonej tunice, rozwianym, intensywnie niebieskim płaszczu, zielonych rzymiankach, na plecach z kołczanem pełnym strzał. Po stronie Diany trzy amorki bawiące się z siedzącym, łaciatym psem. Jeden z kupidynów wznosi róg obfitości. Po stronie Apolla dwa amorki trzymające na błękitnej szarfie charta. Na ziemi leży niebieska szata oraz kołczan ze strzałami. Scena rozgrywa się w Arkadii; na tle leśnej gęstwiny, nad wodą, w oddali antyczne ruiny. Po lewej stronie rezerwy, na pierwszym planie, cokół z pozostałym dolnym fragmentem kolumny, górna część leżąca u podnóża; motyw malowany w brązowej tonacji.

Wachlarz malowany scena awers

Na kremowym tle symetrycznie, po obu stronach rezerwy dwa okrągłe medaliony z wedutami malowanymi en grisaille, w otoczeniu girland kwiatowych w delikatnej, pastelowej kolorystyce, połączonych złotymi, ulistnionymi gałązkami. Po prawej stronie  scena z siedzącym profilem mężczyzną, wspierającym się na lasce, z siedzącym psem u jego stóp, patrzących na widok z antykizującą ruiną nad brzegiem wody. Po lewej stronie kompozycja z półleżącą tyłem kobietą, zwróconą w stronę romantycznej architektury, nad brzegiem rzeki, z siedzącą owieczką u jej stóp. Krawędzie pokrycia na awersie oklejone paskami złotego papieru.

Wachlarz medaliony

Na kremowym rewersie pokrycia, w centrum stojąca w kontrapoście młoda kobieta /Diana/ w długiej, jasnej sukni, z odkrytą piersią, rozwianym, niebieskim płaszczu, karminowych rzymiankach, z opuszczonym łukiem w dłoni, u jej stóp siedzący chart, na tle niskiej roślinności. Brzegi rewersu ozdobione malowanym floralnym otokiem.

Wachlarz rewers scena

Stelaż szkieletowy /12+2/ z kości słoniowej wycinanej ażurowo, inkrustowanej srebrną folią /na awersie/. Pióra /oprócz dwóch okładzinowych/ kościane do połowy wysokości i przedłużone cienkimi, drewnianymi listewkami, pomalowanymi na biało, przyklejonymi do papierowego pokrycia /widoczne na rewersie/.  Dekoracja piór o kompozycji osiowej.

 

Na czterech środkowych piórach, w medalionie dworska scena z XVIII w.: młodzieniec we fraku i krótkich spodniach, grający na lutni romantycznej, z boku pulpit z nutami, obok młoda kobieta w sukni na rogówce i strojnym kapeluszu, w tanecznej pozie, z boku pochodnia na stojaku. Symetrycznie, po obu stronach kompozycji pióra zdobione motywem antycznych waz, a pozostałe ornamentami geometrycznymi i roślinnymi.
Pióra okładzinowe wycinane ażurowo na podkładzie z masy perłowej, z dekoracją osiową: w centrum młoda kobieta w sukni na rogówce i okazałym kapeluszu, trzymająca tacę z owocami. Nad nią owalny medalion z kwiatem w środku i gałązkami wokół, na szczycie leżący kołczan ze strzałami,. Poniżej postaci motyw pochodni w geometrycznym ornamencie. Pióra stelaża spięte nitem z główkami ze szlifowanego szkła.

Wachlarz rewers

Beata Kuman

Skip to content