Wirtuozi graficznego warsztatu. Europejska i polska grafika XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Rzeszowie.

Wystawa prezentowana jest w Wschodniosłowackim Muzeum w Koszycach w terminie od 11 września do 10 listopada 2019 r, w ramach Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki.

Wystawa Wirtuozi graficznego warsztatu. Europejska i polska grafika XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Rzeszowie prezentuje starannie wybrane portrety, widoki i sceny rodzajowe, które tworzą zbiór pięćdziesięciu trzech przykładów europejskiej i polskiej grafiki artystycznej, pochodzącej z rzeszowskiej muzealnej kolekcji, liczącej kilka tysięcy pozycji. Ekspozycja daje wgląd w różnorodne techniki graficzne, w których były tworzone dzieła w XIX wieku i na początku XX stulecia. Należy podkreślić, że prace graficzne są zróżnicowanej wielkości tworząc formaty dzieł od małych, poprzez średniej wielkości po duże obiekty, które oddają wielkie mistrzostwo twórców. Dzięki tej prezentacji, widz ma możliwość podziwiania maestrii artystów i ich wirtuozerii warsztatowej. Oglądając dawną – „starą” grafikę (na przestrzeni ponad 100 lat),  można zobaczyć wielką różnicę pomiędzy dawnymi rycinami, a współczesnymi utworami graficznymi. Odbiorca dostrzeże nie tylko odrębną tematykę, ale także różnice warsztatowe i stylistyczne, a nade wszystko precyzję i wielki kunszt w wykonaniu dzieł.

Wystawa prezentuje eleganckie i wytworne portrety, czyli piękne i efektowne wizerunki wśród, których  wyróżniają się reprezentacyjne podobizny osobistości – znakomitych europejskich (w tym sławnych polskich) postaci i szykownych dam. To właśnie wizerunki w XIX stuleciu należały do częstych tematów, które podejmowali graficy.

Do wyjątkowych portretów należy m.in.: Madame Recamier oraz Książę Józef Poniatowski na koniu.

Wizerunki Ferdynanda i Julii są oprawione w zabytkowe passe-partout. Dzieła te stanowią harmonijną parę, uzupełniają się nawzajem pod względem kompozycji i stylu tworząc pendant.

Zachwycają subtelnością portrety Charlotte von Schiller i Polskiej elegantki oraz stanowiące zespół wytworne wizerunki księżniczek niderlandzkich, a także wspaniale wyłaniający się z czerni (mezzotinta) portret George Sand.

Wyjątkowa jest kompozycja Stańczyk zrealizowana wg płótna J. Matejki.

Szczególną uwagę zwracają harmonijne i malownicze (niekiedy ożywione sztafażem) widoki z „Wiecznego Miasta” m.in. Rzym, czy pełen tajemniczości romantyczny Pejzaż z zabudowaniami, a także weduty ukazujące zabytkowe miasta polskie (znaczącą wartość mają grafiki m.in.: dziewiętnastowiecznych artystów N. Ordy, M. Fajansa, którzy przedstawiali typowo polskie widoki).

Spektakularne są też sceny rodzajowe: m.in. Dzieci z melonem i winogronami wg B.E. Murillo i Noli me tangere (Nie dotykaj mnie) wg Rembrandta – wykonane przez europejskich twórców. Należy podkreślić, że ryciny nierzadko w znakomity sposób „reprodukowały” niezwykle interesujące przykłady malarstwa wielkich artystów.

Ponadto wśród wystawionych muzealiów znajdują się dwie ilutracje gazetowych odbitek wykonanych na podstawie obrazów wybitnych polskich malarzy.

Dzieła są eksponowane w układzie chronologiczno – tematycznym.

Wszystkie grafiki są bardzo estetycznymi i eleganckimi rycinami, które są jednocześnie w dobrym stanie zachowania i mają efektownie dobrane oprawy oraz ramy.

Opracowanie tekstu, autorka scenariusza i kurator wystawy 
Maria Stopyra
Muzeum Okręgowe w Rzeszowie
    

Skip to content